Zabawy w kuchni – Group 4 project 2016

27 października odbyły się coroczne prezentacje projektów „Group 4 project”, które trzeba zaliczyć w klasie IB1, by rok później zostać dopuszczonym do matury. W tym roku tematem przewodnim była kuchnia, więc wszystkie prezentacje musiały być w jakiś sposób związane z szeroko rozumianą gastronomią. Wachlarz możliwości był więc niemal nieograniczony, co doskonale widać było po zróżnicowaniu prezentacji.

Dodatkowo w każdym pokazie musiały znajdować się zagadnienia powiązane z każdym z czterech przedmiotów maturalnych z grupy sciences: biologią, chemią, fizyką oraz design technology. Co więcej, jak gdyby sama konieczność przygotowania i zaprezentowania projektu nie była dostatecznie stresująca na widowni zasiedli goście specjalni z wydziałów chemii i fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.

dsc_0925

Prezentacja przygotowana przez jedną z grup z klas IB1 dotyczyła potencjału ukrytego w makaronie. Przedmiotem rozważań stało się tutaj użycie makaronu jako budulca mostów oraz szczegółowe opisanie jego działania na procesy trawienne w organizmie człowieka.

dsc_1012

Inna grupa zajęła się problemem dotyczącym czekolady, jej wpływem na zachowanie i zdrowie człowieka, oraz sposobem transformacji ziarnka kakao w gotowy produkt. Przeanalizowano również jak nazwa i dobór koloru opakowania wpływa na wybór potencjalnego konsumenta.

dsc_1093

Kolejna prezentacja obejmowała zagadnienia związane z wpływem temperatury na intensywność smaku potrawy. W pierwszej połowie pokazu omówiono różne rodzaje opakowań i ich zastosowania do konkretnych produktów. Część interaktywna obejmowała eksperyment, w którym udział wziął ochotnik z publiczności. Mógł on przetestować na sobie oddziałanie temperatury na odczuwany smak i porównać własne odczucia z wynikami wcześniej przeprowadzonych badań.

dsc_1249

Członkowie czwartej grupy poruszyli kilka aspektów związanych z lodami. Przeprowadzili test Tommera sprawdzając ile cukru zawiera ten produkt, przedstawili projekt idealnego, trzymającego temperaturę i taniego pudełka , wyjaśnili jaki wpływ ma dodanie soli na zamarzanie oraz co się dzieje w naszym żołądku w czasie trawienia lodów.

dsc_1122

Zaproszeni goście mogli również spojrzeć na cukier z innej, mniej oczywistej strony. Na kolejnej prezentacji obserwowali oni proces namnażania się drożdży i jak wydzielany przez nie dwutlenek węgla napełnia przymocowany do szyjki butelki balonik. Oprócz tego widzowie mogli obejrzeć strukturę różnych rodzajów cukru i korzystając z tego, że pokaz miał miejsce w laboratorium chemicznym, być świadkami przeprowadzonej reakcji chemicznej spalania.

dsc_0906

Następny, szósty już pokaz zabierał w świat kuchni molekularnej. Przedstawiono na nim krótką historię i rozwój takiego sposobu przygotowywania potraw oraz zademonstrowano przepis na lody w ciekłym azocie.

dsc_1035

Patrzenie na czekoladę pod nietypowym kątem to bez wątpienia umiejętność, którą wynieśli wszyscy zaproszeni goście. Mimo, że na jej temat powstały dwie prezentacje, były one zupełnie różne i wyjaśniały inne problemy. Druga prezentacja omawiała szczegółowy skład produktu, jego działanie jako afrodyzjak, oraz normy, które musi spełnić producent by móc nazwać swój wyrób czekoladą.

dsc_1282

Ostatnia już, ósma prezentacja to rozważania na temat różnych czynników wpływających na wygląd, smak i zapach potraw. Podczas jej trwania zaprezentowane zostało specjalnie zaprojektowane pudełko-izolator oraz działanie mikrofalówki. Mrożenie owoców i warzyw, by przedłużyć ich trwałość okazało się nie tak proste jak mogłoby się wydawać, ale równie ciekawe. Eksperyment wykazał, że zarówno czas jak i ilość produktu, który umieszcza się w suchym lodzie, ma znaczenie.

Wszystkie projekty zakończyły się niewątpliwym sukcesem a zaproszeni goście docenili wysiłek i trud włożony przez uczniów w przygotowanie tych złożonych i stresujących, ale niezwykle ciekawych prezentacji.

Maria Wołyniak

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *