Raszyńskie porady: Jak dbać o formę podczas pandemii?

Koronawirus rozprzestrzenia się w zatrważającym tempie. Liczba chorych w Polsce wzrasta od 200 do ponad 500 dziennie. Liczne zakazy wprowadzane przez rząd ograni-czają naszą wolność. Jednak dla własnego dobrego samopoczucia i zdrowia powinniśmy wstać z kanap, łóżek lub odejść od komputera i w wolnych chwilach popracować nad swo-ją kondycją, poruszać się odrobinę. Postanowiłam wybrać ćwiczenia i gadgety, które po-mogą nam w zrzuceniu paru kilogramów lub utrzymaniu odpowiedniej formy podczas pandemii.

Siłownia w domowym zaciszu i przygotowanie do ćwiczeń

Przekształcenie naszych czterech ścian w siłownię powinniśmy zacząć od podstaw, czyli od znalezienia odpowiednio dużego miejsca w naszym domu, mieszkaniu, które pozwoli nam na wykonywanie swobodnych ruchów. Teraz, po znalezieniu przestrzeni, możemy zacząć ćwiczenia od rozciągania. Rozciąganie jest bardzo ważną częścią każdego work-out. Próbujemy rozciągnąć każdą część ciała od czubka głowy po palce u stóp. Tutaj ide-alnie sprawdzą się rozmaite krążenia oraz pozycje yogi.

Po kilkuminutowym rozciąganiu przechodzimy do przygotowania naszych mięśni. Do tego najlepiej sprawdzi się profesjonalny roller. Jeśli takiego nie posiadamy, możemy wykorzystać twardą plastikową lub szklaną butelkę (ważne jest, żeby miała przynajmniej 1,5l!). Rolując nasze mięśnie możemy się odprężyć i przygotować do reszty ćwiczeń.

Kolejnym krokiem jest rozłożenie na podłodze maty do ćwiczeń, ale nie martw się, jeśli nie posiadasz takiej w domu możesz wykorzystać dywan. Należy jednak pamiętać, aby nie był zbyt miękki. Powinniśmy czuć się komfortowo leżąc na wybranej przez nas po-wierzchni. Jeśli nie mamy odpowiedniego materiału zawsze możemy wykonywać ćwicze-nia na podłodze

Gadżety, czyli sprzymierzeńcy domowych treningów

Co pomoże nam w treningu?

  • hantle – to podstawowy przedmiot do ćwiczeń, które pozwalają nam trenować prawie każdą część naszego ciała. Profesjonalne, są niesamowicie łatwe w użyciu, a w interne-cie aż roi się od ćwiczeń z ich użyciem. Aby je samemu wykonać potrzebujemy tylko butelki, którą łatwo chwycić i poprzez regulowanie w niej ilości płynu regulujemy ciężar naszego hantelka. Gotowe!
  • taśmy, gumy, powerbandy – to nasi pomocnicy, jeśli chodzi o treningi domowe. Może je zamówić przez internet już za 15zł! Jeśli posiadasz takie w domu to najlepszym spo-sobem na ich wykorzystanie jest trening mięśni nóg i ramion. Taśmy idealnie wspomo-gą nam trening tych części ciała. Zastępstwem dla powerbandów, może być jakikolwiek skrawek rozciągliwego materiału. Najlepiej jeśli możemy regulować długość tego mate-riału np. poprzez zawiązywanie na nim supełków.
  • skakanka – kolejnym gadgetem jest skakanka, którą pewnie każdy z nas bawił się w dzieciństwie. Możemy szlifować swoją formę poprzez skakanie na skakance obunóż, na jednej nodze, a bardziej zaawansowani skoczkowie mogą wykorzystać technikę „ósem-ki”. Jest to jeden z lepszych sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów. 10 minu-towy set skoków na skakance, jest w stanie zdziałać cuda! A zatem, skakanka w ręce i skaczemy.
  • piłka, piłka do ćwiczeń o dość dużej średnicy – idealnie nada się do ćwiczeń dla młodszych i starszych. Pomoże nam skoordynować ruchy, zrzucić wagę i odprężyć się.

Co jeśli nie posiadam akcesoriów do ćwiczeń?

Akcesoria wymienione wyżej są pomocne w pozbyciu się zbędnych kilogramów i utrzymaniu świetnej formy, nie są one jednak niezbędne. Formę możemy również utrzymać poprzez codzienne sesje przysiadów, brzuszków oraz regularne rozciąganie. To przykłady najpopularniejszych form ćwiczeń. Wypady nóg, „astronautki”, skipy i planki to przykłady ćwiczeń dla bardziej zaawansowanych sportowców.
Ale trening czyni mistrza, więc bierz się do ćwiczeń i obserwuj efekty!

Muzyka do ćwiczeń

Ostatnią kwestią, o której warto wspomnieć jest muzyka, która zapewni nam świetną at-mosferę podczas ćwiczeń. W serwisach streamingowych takich jak np. Spotify, Tidal lub Apple Music istnieje wiele playlist dostosowanych specjalnie do ćwiczeń. A zatem, muzyka techno, idealna do wykonywania tabaty, nie zabrzmi raczej w naszych głośnikach, bądź słuchawkach podczas ćwiczeń rozciągających. Warto podkreślić, że atmosfera do ćwiczeń jaką stworzymy pomoże nam realizować nasze sportowe cele.

Marcelina Bińczyk, PreIB